SolidQ
SolidQ helpt organisaties vooruit met veilige en toekomstbestendige IT-oplossingen. Geen one-size-fits-all, maar doordacht maatwerk dat aansluit op de doelen, processen en mensen binnen een organisatie.
Wat SolidQ bijzonder maakt, is hun betrokkenheid. Ze denken niet alleen mee, maar staan echt naast hun klanten. Altijd bereikbaar, altijd gericht op gebruiksgemak en continu bezig om het IT-landschap slimmer en eenvoudiger te maken.
Voor SolidQ draait het om samenwerken. Ze geloven dat je pas écht impact maakt als je elkaar goed leert kennen — en dat voel je in alles. Met een team van enthousiaste IT-professionals maken zij het verschil. Proactief, positief en altijd gericht op het beste resultaat.
Sqits heeft voor SolidQ een mooie opdracht mogen doen waarbij we een verlengstuk van hun dienstverlening hebben gemaakt. In deze casus vertellen we er meer over.
Het vraagstuk.
SolidQ maakt gebruik van Teamleader voor hun projectmanagement en facturatie. Een krachtige tool, maar met één beperking: het ontbreken van een klantportaal voor supporttickets. En juist dat is onmisbaar voor een IT-dienstverlener als SolidQ.
De vraag aan Sqits: kunnen jullie een klantportaal ontwikkelen waarin klanten supporttickets kunnen aanmaken én opvolgen — en waarbij alles naadloos samenwerkt met Teamleader?
De wensen.
De functionele wensen van SolidQ zijn uitgewerkt in concrete user stories. Hieronder een selectie om een goed beeld te geven van de initiële wensen.
- Als admin wil ik contactpersonen kunnen uitnodigen zodat zij toegang hebben tot het klantportaal.
- Als admin wil ik contactpersonen kunnen koppelen aan de bedrijven waartoe zij toegang hebben zodat we controle houden op de toegang.
- Als klant wil ik mijn gemelde tickets kunnen monitoren zodat ik daar op kan acteren als dat nodig is.
- Als klant wil ik een nieuw support ticket kunnen aanmaken zodat ik SolidQ kan vragen om ondersteuning.
- Als klant wil ik aanvullende informatie kunnen geven op een ticket als daar om gevraagd wordt zodat de communicatie van een ticket allemaal op 1 plek staat.
- Als klant wil ik een bijlage kunnen toevoegen aan een support ticket zodat ik extra informatie aan kan leveren op het ticket.
- Als klant wil ik een bijlage kunnen toevoegen aan aanvullende informatie zodat ik extra informatie aan kan leveren op het ticket.
- Als medewerker wil ik gemelde tickets terug kunnen zien in Teamleader zodat ik het ticket op kan pakken.
- Als medewerker wil ik een mail ontvangen als er een nieuw ticket is aangemaakt zodat ik meteen kan acteren.
Oplossing.
Sqits realiseerde een maatwerk klantportaal, gekoppeld aan de Teamleader API. In de adminomgeving van het portaal worden alle bedrijven en contactpersonen automatisch opgehaald vanuit Teamleader. Vanuit daar kunnen ze eenvoudig worden uitgenodigd voor toegang tot het klantportaal.
Ook bestaande tickets worden ingeladen, zodat klanten direct toegang hebben tot hun volledige ticketgeschiedenis. Via een helder dashboard kunnen zij nieuwe supportverzoeken indienen, lopende tickets volgen en reageren met aanvullende informatie of bijlagen.
Blijven innoveren.
Nadat het portaal succesvol in gebruik was genomen door klanten, kwam er een nieuwe wens vanuit SolidQ: ook de supportmedewerkers moesten vanuit het portaal kunnen werken — zonder steeds te schakelen naar Teamleader.
Sqits breidde het portaal uit met een interne omgeving voor het supportteam. Onder meer uitgebreide filters, detailoverzichten en tijdsregistratie zijn toegevoegd. Daarmee is het portaal uitgegroeid tot een complete, slimme oplossing voor zowel klant als medewerker.
Uitgelicht.
We lichten graag een aantal functionaliteiten uit die we speciaal voor SolidQ hebben ontwikkeld.
- Om tickets te kunnen koppelen aan de financiële afspraken in Teamleader, hebben we een volledige integratie gerealiseerd met de Teamleader API. We hebben dit in nauwe samenwerking met Teamleader gedaan waarbij de API op meerdere punten is uitgebreid, speciaal afgestemd op de wensen van SolidQ.
- Gezien de grote hoeveelheid activiteit op het klantportaal en de verzoeklimieten van de Teamleader API hebben we zorgvuldig moeten omgaan met het aantal verzoeken die we via de Teamleader API versturen. Hiervoor is gebruikgemaakt van een slimme wachtrij en caching van veelgebruikte, zelden wijzigende data.
- Om de veiligheid van het portaal te waarborgen hebben we een firewall en blacklist ingebouwd in de applicatie. Daarbij wordt onder andere gekeken naar het aantal inlogpogingen en de locatie van inloggen.
Technieken.
Voor de realisatie van het portaal hebben we gekozen voor het Laravel Framework in combinatie met Inertia. Binnen Inertia hebben we gekozen om met Vue.js te werken. Dankzij Vue.js en Inertia bevat het portaal diverse reactieve elementen die bijdragen aan een soepele en intuïtieve gebruikerservaring. Hoewel het portaal naadloos samenwerkt met Teamleader, beschikt het over een eigen MySQL-database voor optimale prestaties en flexibiliteit.
- MySQL (database)
- Laravel
- Inertia (met Vue.js)
- AWS SES (voor het verzenden van mails)
- API koppeling met Teamleader, met behulp van Saloon
Conclusie.
Wat begon als een specifieke wens — een klantportaal voor supporttickets — is uitgegroeid tot een slimme en gebruiksvriendelijke oplossing die volledig verweven is met de dienstverlening van SolidQ. Dankzij de nauwe samenwerking, heldere functionele wensen en technische diepgang is een portaal ontstaan dat klanten ontzorgt én het werk voor het supportteam efficiënter maakt.
Met oog voor veiligheid, schaalbaarheid en integratie is dit een mooi voorbeeld van hoe Sqits maatwerk levert dat verder gaat dan de initiële vraag. We denken mee, bouwen door en blijven optimaliseren — precies zoals we dat bij elke samenwerking doen.
Software zonder zorgen. Voor SolidQ, én hun klanten.